⚠️ Let op: Narcistisch misbruik is geen officiële diagnose binnen de Specialistische GGZ. Het is een term die veel mensen gebruiken om ingrijpende ervaringen met een (ex-)partner of ouder met narcistische trekken te omschrijven. Zulke ervaringen kunnen leiden tot psychische klachten zoals PTSS, angst, depressie of persoonlijkheidsproblematiek. Binnen de Specialistische GGZ werken wij met erkende diagnoses, en in onze behandelingen besteden we speciale aandacht aan de gevolgen van destructieve of ongezonde relatie.

Narcistisch misbruik

Narcistisch misbruik verwijst naar relaties waarin sprake is van manipulatie, controle of psychisch geweld door iemand met narcistische trekken. Dit kan gaan om een ouder, partner of leidinggevende. De ervaring is vaak verwarrend: er zijn momenten van warmte of idealisering, afgewisseld met afwijzing of vernedering. Het gevolg is dat je grip verliest op jezelf en gaat twijfelen aan je eigen gevoel en realiteit.

Mensen die dit hebben meegemaakt, kampen vaak met schuld- en schaamtegevoelens, moeite met grenzen stellen en een verstoord zelfbeeld. Het kan leiden tot klachten als angst, depressie, PTSS en problemen in latere relaties.

Kenmerken van narcistisch misbruik

Veelvoorkomende signalen zijn:

  1. Twijfel aan jezelf – je gaat geloven dat jij het probleem bent.

  2. Gaslighting – feiten worden verdraaid, waardoor jij je eigen waarneming in twijfel trekt.

  3. Moeite met grenzen stellen – uit angst voor woede of afwijzing laat je de ander steeds over je heen gaan.

  4. Gevoel van schuld of schaamte – ook al ben je slachtoffer, je voelt je verantwoordelijk.

  5. Isolement – je raakt steeds verder verwijderd van vrienden, familie of steunbronnen.

Waarom gebeurt dit?

Narcistisch misbruik kent vaak een cyclus van aantrekken en afstoten: periodes van idealisering en warmte worden afgewisseld met kritiek, minachting of afwijzing. Dit patroon zorgt voor verwarring en maakt loskomen extra moeilijk.

narcistisch misbruik
Narcistisch Misbruik - Kenmerken & Symptomen V2

De weg naar herstel

Herstel begint met erkenning: begrijpen dat wat je hebt meegemaakt geen normale relatie was. Vervolgens gaat het om het stap voor stap terugvinden van je eigen stem, kracht en grenzen. Met de juiste begeleiding kun je leren:

  • jouw grenzen te herkennen en te bewaken

  • de gevolgen van manipulatie te verwerken

  • vertrouwen in jezelf en anderen te herstellen

  • opnieuw gezonde, veilige relaties op te bouwen

Bij Van Leed naar Liefde Care Center – Holistische GGZ bieden we gespecialiseerde behandeling voor psychische klachten en relatiepatronen die samenhangen met ervaringen van narcistisch misbruik.

Van gekwetst vertrouwen naar hernieuwd zelfvertrouwen en heldere grenzen.

"Herstel betekent je eigen stem terugvinden en sterker dan ooit je grenzen bewaken."

Wil jij voorgoed de traumaband met je ex doorbreken? En herstellen van narcistisch misbruik?

Traumabinding
favicon

Klanttevredenheid

Hannie

Ik vond het boek heel erg goed. Ben er ontzettend blij mee. Voor het eerst een boek waar alle facetten bij elkaar komen, met alle verschillende tools om jezelf te helpen. In hele duidelijke taal. Ik zag hier en daar wat taal-slordigheden, maar die hebben mij niet gestoord, de inhoud is te goed. Groetjes, Hannie

Het allermooiste is dat ik mezelf steeds meer accepteer en van mezelf kan houden!

Ik ben inmiddels met les 13 bezig van de online training. Buiten het online programma volg ik ook een 12 stappen programma. De combinatie van deze 2 in mijn huidige leven heeft voor veel verandering en groei gezorgd! Nog leer ik iedere dag weer en kan ik echt bij me zelf voelen wat ik nodig heb. Vandaag de dag heb ik een hogere macht die iedere dag voor mij zorgt! Het allermooiste van alles is dat ik mezelf steeds meer accepteer en van me zelf kan houden! Liefs, Jolanda

Natasha

"De ander is niet nodig om mij heel te maken. Ik heb genoeg aan mezelf." Vorig jaar toen ik bij Claudia kwam lukte het me niet om mijn verhaal te doen zonder te moeten huilen. Ik herkende namelijk patronen bij mezelf die ik graag opgelost wilde hebben, maar mezelf openstellen om dat mogelijk te maken vond ik doodeng. Qua leeftijd ben ik waarschijnlijk aan de jongere kant dan wat Claudia gemiddeld als klant heeft, maar ik heb me altijd als serieus genomen gevoeld, ook binnen de groep sessies. Ik wist dat ik een laag zelfbeeld had maar had nog niet de tools om mezelf hierbij te helpen. Met behulp van Claudia’s inzichten en de groep sessies heb ik mijn eigenwaarde leren vinden. Ik merkte dat ik steeds meer over mezelf en mijn verhaal kon vertellen zonder dat het me te veel werd, ik vond mijn stem weer. Ik heb geleerd minder streng voor mezelf te zijn en voor anderen om me heen. Als belangrijkste heb ik geleerd dat ik genoeg heb aan mezelf, een ander is niet nodig om mij heel te maken. Sinds kort zit ik in een relatie met iemand die me nooit aan mezelf laat twijfelen. Het verschil tussen deze gezonde relatie en al het overige wat ik eerder in mijn leven heb gehad is dag en nacht. Doordat ik weet wat ik waard ben heb ik iemand kunnen aantrekken dat ook inziet en daarnaar handelt. En nog weet ik dat ik deze relatie niet NODIG heb. Zonder Claudia weet ik niet of dit gelukt was, in ieder geval niet zo snel! Ik kan er nog veel langer over praten, maar ik zou om het bovenstaande iedereen aanraden om in ieder geval kennis te maken met Claudia en wat zij kan aanbieden; of het mediteren is om tot jezelf te komen dan wel een volledig traject. Het is de beste investering die ik in mezelf heb gemaakt! Liefs, Natasha

‘ Ervaring event ‘

Fijne dag. Erg veel informatie. Geeft inzichten en mogelijkheden tot verandering. Groetjes, joke

Mijn relatie ging uit en ik ging snel weer op Tinder

De laatste tijd liep ik te zoeken naar wat ik toch mankeerde. Mijn relatie was net beëindigd maar was er nog extreem veel mee bezig. Ik begreep niet waarom het zo was gelopen. Wat maakte deze man bij mij los, waardoor ik mij zo verschrikkelijk verdrietig voelde? Ik ging snel weer op Tinder zodat ik maar niet alleen hoefde te zijn. Claudia vertelde mij dat dit was omdat ik no matter what geen contact wilde maken met mijn gevoelens van eenzaamheid en afwijzing. (liefdeverslaving) Ik ben he jaartraject gaan volgen en gaan toegeven dat ook ik een wond van binnen heb door traumatische jeugdervaringen. De reden waarom het met mijn laatste partner zo escaleerde is dat we dat bij elkaar hebben aangeraakt. Als kleine kinderen stonden we stampvoetend tegenover elkaar. Als ik terug kijk kan ik zien dat hij vanwege zijn bindingsangst minder vaak bij mij wilde zijn dan ik bij hem. Ik nam dat altijd heel persoonlijk. Nu kan ik zien dat dit stuk echt van hem is waar hij aan mag werken als hij dat wilt. (relatieverslaving) Samen zijn we bij Claudia in traject gegaan en nu wonen we al enige tijd samen en zijn heel goed in staat om onze triggers eerst persoonlijk uit te werken en daarna weer samen te komen. Had nooit gedacht dat dit wonder zou kunnen gebeuren. Heel dankbaar! Liefs, Monique

Karin

Uit nieuwsgierigheid aangemeld en dit slaat in als een bom.. Voor het eerst voel ik dat ik iets kan met al deze confronterende informatie. Groetjes, Karin

Winny

Het is een zoektocht om te ervaren wat jou helpt. Het mag voor een ieder verschillend zijn. Het boek geeft je handvaten na herkenning en erkenning bij het lezen. Daarna is het aan jezelf om stappen te blijven maken. Groetjes, Winny

Caroline

Positieve ervaring. Fijn om bepaalde gedachten te herkennen en ermee aan de slag te gaan Caroline

Rita

Geen afscheid maar een nieuw begin Met pijn in het hart, heb ik net de laatste groepsdag van het jaartraject bij Claudia, achter de rug. Ik beschouw het niet als het eind, maar eerder als een nieuw begin. Wat een waardevol traject. De theoretische online lessen , absoluut noodzakelijk om te begrijpen waar je in zit .De groepsdagen, niet alleen waardevol, maar zeker de vriendschappen die je er aan overhoudt. En uiteraard ook de individuele sessies. Theorie is niets zonder voelen, en ook voelen heeft theorie nodig. Ik ben dankbaar en blij dat ik voor het jaartraject heb ingetekend, omdat ik die tijd ook echt nodig had. Het is een heel proces. Aanvankelijk laat je maar toe wat je kan toelaten.Omdat we meester zijn in het uit de weg gaan van onze oude kindpijn. Het bewust worden daarvan is een hele weg. Dan weer een stukje theorie en dan weer een stukje ervaren en doorvoelen. Om al zo de puzzel, de blauwdruk van je eigen leven te leren kennen. Het gaat echt om het leren kennen van jezelf. De moed en het lef hebben om je niet langer afhankelijk te maken van de liefde en erkenning van een ander. Voor ik aan dit traject begon , had ik nog nooit van de begrippen codependentie en relatieverslaving gehoord. En ik heb lang, zoals dat bij elke verslaving hoort, in de ontkenning gezeten. Maar gaandeweg laat je meer en meer stukken van jezelf toe. Ga je de communicatie met jezelf aan, worden je kindtrauma’s zichtbaar , en kan je jezelf gaan helen. Belangrijk in dit heel traject is dan ook, de herhaling van de lessen. En gelukkig kan dat, omdat je levenslang toegang hebt. In het begin, laat je maar toe wat je op dat moment aankan. Later op je weg, bij herhaling van een les, hoor je net weer andere dingen en kan je weer een stapje dieper herstel toelaten. Ik kan nu voelen wanneer ik in mijn trance schiet. “Trance” , was eerst een theoretisch begrip voor me maar nu kan ik duidelijk voelen, dat als de ander zich niet goed voelt , er als het ware een energie uit mij stroomt naar de ander, en ik onmiddellijk de pijn daar wil weghalen. Ik ben dan volledig weg van mezelf. En ik verwar dit zelfs met liefde. Doordat ik denk dat ik liefde voel voor de ander, geraak ik op die manier verstrikt in een ongezonde relatie. Want ik heb mezelf verlaten om voor de ander te zorgen. En paradoxaal genoeg ,omdat ik mezelf verlaten heb, verwacht ik van de ander dat hij of zij me weer heel laat voelen. Ik ervaar meer en meer dat de sleutel tot zelfbevrijding ligt in het verbinden met mezelf. In die diepe verbinding, vind ik mijn kracht terug. Los van de ander. Los van de afhankelijkheid. Ik wens jullie allen een mooi proces toe. Hartelijk dank Claudia Krumme, voor de liefdevolle begeleiding. Liefs Rita

Het meeste gehad aan de lichaamsgerichte tools

Ik kwam binnen toen ik eigenlijk niet meer goed functioneerde in mijn leven. Ik werd totaal afgeleid door negatieve situaties, was mezelf verloren in co-dependent gedrag in een relatie, en zat hier helemaal vast in. Tijdens de behandeling heb ik gewerkt aan het verminderen van mijn destructieve patronen, waaronder me altijd aanpassen en de situatie willen controleren. Naast mentale technieken (realiteitszin ontwikkelen, situaties analyseren en doorvoelen, alternatieven ontwikkelen) heb ik vooral veel gehad aan de meer lichaamsgerichte tools (ademen, meditatie, trauma's in je lijf voelen en releasen, op mijn gevoel en intuïtie leren vertrouwen). Dit geeft me letterlijk iets om aan vast te houden. De mensen van het Centre weten precies waar ze mee bezig zijn en het zijn bovendien erg fijne warme mensen. Het spreekt me ook erg aan dat ik zo met meerdere behandelaars te maken heb gehad.                                                                                    Jacqueline